Egészségetmindenkinek... Gyakori betegségek és tüneteik A-tól Z-ig
menü

Cikkek, érdekességek

A koleszterinszint

2017. március 28. | vissza a cikkekhez

A koleszterin egy összetett lipid, azaz zsír, melyet májunk állít elő minden általunk elfogyasztott leginkább állati eredetű élelmiszerből. Annak ellenére, hogy jelenléte szervezetünkben létfontosságú, egy bizonyos érték felett, (5,2 mmol/liter) már súlyosan károsító hatással lehet egészségünkre.

A koleszterinszint

 

 

A magas koleszterinszint egy állapot, amelyen kis odafigyeléssel hamar segíthetünk. Ez csak azon múlik, milyen mennyiségben és összetételben fogyasztunk táplálkozásunk során zsírokat.

Mivel a koleszterin vízben alig oldódik, így egy fehérjeburoknak (lipoproteinnek) köszönhetően kerül szállításra a véráramban. A lipoproteineket több fajtára oszthatjuk sűrűségük szerint. A két legfontosabb közülük a nagy denzitású, „jó koleszterin” a HDL, illetve az alacsony, „rossz koleszterin”, az LDL.

LDL; Low Density Lipoprotein

Ez egy viszonylag kis sűrűségű lipoprotein, mely a vérben a koleszterin túlnyomó részét tartalmazza. Ha vérünkben túl sok LDL található, az erek falán könnyedén lerakódva érelmeszesedést, érszűkületet okozhat, ami nagyban befolyásolja a szövetek vérellátását is.

HDL; High Density Lipoprotein

Kisméretű, nagy sűrűségű lipoproteinek ezek, melyek ellentétben az LDL-el, jóindulatú koleszterinek. Tulajdonságuk szerint ugyanis képesek az érfalon már lerakódott rossz koleszterint kioldani, és továbbszállítani a májhoz, mely gyors kiválasztással szabadítja meg a szervezetet a káros hatásoktól.

Kutatások bizonyították, hogy azok a páciensek, akik magasabb HDL szinttel rendelkeznek, védettebbek a szív- és érrendszeri panaszok, szövődmények ellen, így a szívinfarktus kialakulásának gyakoriságától is.

Így az orvosok arra a megállapításra jutottak, hogy magas koleszterinszint esetén nem elég csak az LDL szint csökkentése, azaz a rossz koleszterin szintjének befolyásolása a betegeknél, hanem a HDL szint növelésére is koncentrálni kell.

 

 

A jó és a rossz koleszterinek arányát az atherogen index fejezi ki, melyet úgy kapunk meg, ha a két koleszterinszint összegét elosztjuk a HDL koleszterin értékével. Ennek az értéknek kellene 5,2 mmol/liter alá esnie ahhoz, hogy esetünkben ne beszéljünk magas koleszterinszintről.

Ha már megtörtént a baj, és egy vérvétel során kiderül, hogy túl nagy értéket mutat a koleszterined, azt leginkább növényi eredetű táplálékok fogyasztásával optimalizálhatod. Az ilyen típusú élelmiszerek nem tartalmaznak koleszterinszintet emelő transzzsírsavakat, és telített zsírsavakat sem, amik rosszirányba terelhetnék az értéket.

Megelőzés vagy helyreállítás céljából, fogyassz mogyoró és dióféléket, foghagymát, sárgarépát, egyéb gyümölcs és zöldségféléket, igyál szójatejet, vagy szójafehérjét.

 Húsokból is válasszunk zsírszegény pulykát, vagy csirkét, fogyasszunk halat, melynek omega 3 zsírtartalma szintén jó irányba befolyásolhatja a vérünkben lévő zsírok összetételét.

Természetesen a sportolásról sem érdemes megfeledkeznünk, az úszás, a biciklizés, a kocogás vagy a túrázás kifejezetten a javunkat szolgálhatja magas koleszterinszint esetén.

Élj egészségesen!!!