Egészségetmindenkinek... Gyakori betegségek és tüneteik A-tól Z-ig
menü

Cikkek, érdekességek

Vitaminpótlás könnyedén

2017. február 20. | vissza a cikkekhez

Az influenzajárvány idején, könnyen kaphatunk el akár vírusos akár baktérium által terjesztett betegségeket. A vitaminok bőséges kínálatából még a tél végén is érdemes föltankolni, hiszen a mínuszok után a hirtelen ránk törő tavaszi fáradtság gyengíti a szervezetet. Összegyűjtöttem néhány jó tanácsot hogyan turbózzuk fel immunrendszerünket, évszaktól függetlenül.

Vitaminpótlás könnyedén

Zöldség-gyümölcs, a nyerő páros

Naponta háromszor, minden főétkezéshez fogyasszunk friss zöldséget, gyümölcsöt. A szervezet jobban fel tudja használni a vitaminokat, ha kis adagokban jut hozzá. A kemény zöldségekben, gyümölcsökben (például almában, répában) lévő vitaminok könnyebben felszívódnak, ha lereszeljük, vagy pépesítjük őket, ezzel ugyanis megtörjük a növény molekulaszerkezetét. A pépet azonban elkészítés után rögtön meg kell enni, különben veszendőbe mennek a vitaminok. Az ilyen krémes állagú ételt sokkal könnyebben le lehet nyelni, ha makacs torokfájással küzdünk.

Folsav-szükségletünket legjobban a nyers ételekből fedezhetjük. A folsav ugyanis érzékeny a hőre és a fényre, főzéskor szinte teljesen kioldódik. Egy része már a zöldségek megmosásakor veszendőbe mehet.

Zsírok, olajok

A karotinoid tartalmú gyümölcsökhöz és zöldségekhez mindig adjunk egy kis zsiradékot, mert az a szervezet számára megkönnyíti a vitaminok hasznosítását. Zsírsav összetétele miatt a legkedvezőbb hatású a vaj, a tejszín és az olívaolaj. A búzacsíraolaj gazdag E-vitaminban, elég napi egy teáskanálnyit fogyasztani belőle. Használható salátaöntetként, de a párolt zöldséget is meglocsolhatjuk vele.

Mártás, dresszing egészségesen

A friss szeder és a többi bogyós gyümölcs különleges ízt ad egyes fűszeres mártásoknak és a rövid lére eresztett húsoknak. Ilyenkor télen bátran használjuk a mirelit változatot. Az áfonyát, ribizlit a sült levében megforgatjuk, felöntjük egy kevés borral vagy gyümölcslével, és néhány percig lassú tűzön főzzük.

Az igazi fitnesz-dressing tartalmazza a három legfontosabb antioxidánst: az E-vitamint, a béta-karotint, és a C vitamint. Az ilyen salátaöntetet készíthetjük olívaolajból, friss fűszernövényekből és frissen facsart citromléből.

Magok, diófélék

A különböző magvak rendkívül gazdagok E-, B1-vitaminban és biotinban. Kicsit megpirítva a saláták ízletes és egészséges kiegészítői lehetnek a lenmag és tökmag, de a szezám is. A dió- és a mogyorófélék kiváló E-vitamin-források.

Fűszerek világa

Fekete Bors – betegségek kezelésére és megelőzésére egyaránt használják. Hatásos a meghűlés, a nátha és a torokfájás megelőzéséhez hét szem törtfekete bors egy kis mézzel elkeverve. Már kialakult betegségnél napjában háromszor-négyszer fogyasszuk el ugyanezt a mennyiséget. A kúra legfeljebb két-három napig tartson, érzékeny gyomrúaknak azonban egyáltalán nem ajánlott

Fahéj – fogyasztása felmelegíti a testünket, de a görcsök, a szív- hasüregi fájdalmak, valamint a köhögés és az asztma kezelésére is alkalmas. Téli depressziós, megfázásos időszakban nagyon jó a mézes, fahéjas, gyömbéres tea, míg ha kevés fekete teához adjuk, és édesítés nélkül fogyasztjuk, kiváló fertőtlenítő.