Egészségetmindenkinek... Gyakori betegségek és tüneteik A-tól Z-ig
menü

Gerincbetegségek

Hát - és derékfájdalom

Az ún. nyaki, háti és ágyéki gerinc tünetcsoport nem betegség, hanem orvosi megjelölése annak, hogy a gerinc melyik szakaszán jelentkezett fájdalom, hol van szükség beavatkozásra.

Hátfájás okai

A hát fájdalma legtöbbször egy ördögi kör megnyilvánulása: az izmok erősebben feszülnek meg, mint normálisan, és ez fájdalmat vált ki. A fájdalom további izomfeszülést okoz; nincs kellő ellazulás; a porckorongok nem tudnak kielégítően regenerálódni. A gerinc összehangolt működése zavart szenved, amit az izmok megfeszített működéssel próbálnak kiegyenlíteni.

A kóros izomfeszülés legtöbbször azt jelzi, hogy a belső tónus, a feszültség és ellazulás egyensúlya is megbomlott.

A tartás tehát kettős értelmű szó: kifejezi, hogy a belső beállítottság és a külső (test-)tartás egymás befolyásolják. A testtartás megváltozása befolyásolja a kedélyt, és megfordítva.

Megbetegedési kockázat

A gerincen a leginkább teherviselő és mozgékony részek kopnak el leghamarabb. A kor előrehaladtával minden gerincen kopási jelenségek találhatók. Ez nem jelent mindig szükségképpen betegséget. Akik hosszú időn át túlhajszoltan élnek, dolgoznak, különösen veszélyeztetettek.

Lehetséges következmények és szövődmények

A károsodott porckorongrészletek nyomhatnak idegeket. A csigolyák kisízületeire ható kóros terhelés, túlterhelés gyorsabb elhasználódást eredményez, amit a gerincnél spondylarthrosisnak nevezünk. Az izmokkal szoros összeköttetésben lévő inak, idegek és erek a túlfeszítésből eredő fájdalmat távolabbi testrészek felé is kisugározzák. Így fej-, alkar-, lábszárfájdalom; látási, hallási és egyensúlyzavarok jelentkezhetnek. Az idő előtt nyugdíjazottak felénél a gerinccel kapcsolatosak a panaszok.

A hátfájás és derékfájás megelőzése

 A gerincet nem csupán a hátizomzat tartja, hanem a feszes hasizmok is. A gerincre ható terhelés annál nagyobb, minél lazább a törzs és hasizomzat. A megelőzés tehát a hasizomzat erősítése mellett a hátizomzat megnyújtását is jelenti. Hasizom-erősítő, hátizomnyújtó gyakorlatokat lassan, ellenőrzés mellett kell végezni. Mindig figyeljünk arra, hogy az ágyéki gerinc egyenesen álljon A hasizomzat így automatikusan megfeszül; csökken az ágyéki gerinc homorulata.

Az egyensúly gyakorlatok ugyancsak hasznosak:

  • Álljunk az egyik lábra és mozgassuk erősen ugyanakkor az egyik kart, vagy végezzünk mozgásokat a másik lábbal, pl. írjunk a levegőbe egy nevet (minél gyorsabban végezzük, annál hatásosabb).
  • Jó a jóga; sok egyensúlygyakorlatot ismer pl. a pózna-gyakorlat.
  • Járjon vagy menjen fel lépcsőn egy kis homokzsákkal, vagy éppen ezzel a könyvvel a fején. A gerinctorna ezen keleti módját naponta kétszer 20 percig végezze.
  • Járjunk vállmagasságig érő vízben, ússzunk gyorsúszásban.
  • Álljunk és egyensúlyozzunk deszkahintán.
  • A különböző gyakorlatokat váltogassuk!

Útmutatások a gerinckímélő életmódra

  • Helyes asztal- és székmagasság minden munkánál. A helyes azt jelenti, hogy a  térd-, a csípő- és a könyökízületek derékszögben hajlítottak legyenek. Ha kell, a munkahelyet alakítsuk át, esetleg munkaterápiás szakemberrel.
  • Amilyen gyakran csak lehet, feküdjünk hason, pl. olvasásnál, televízió nézése közben.
  • Aludjunk kemény alapon, tömött matracon, vastag párna nélkül.
  • Ne vigyünk semmit, amit gördíteni vagy csúsztatni lehet.
  • A terheket osszuk el mindkét karra.
  • Súlyos tárgyak felemeléséhez guggoljunk le, ahelyett, hogy nyújtott lábbal és karral próbálnánk emelni.
  • Egyes klinikák ún. „hátiskolát” ajánlanak; ennek segítségével megtanulható, hogyan kíméljük a gerincet, hogyan tartsuk meg az izomzat jó erejét.

Az ellazulás minden formája alkalmas a gerincfájdalom megelőzésére, és annak megtanulásához is segítséget nyújt, hogy hogyan tehetjük az egész szervezet számára kiegyensúlyozottabbá az életet.

Mikor forduljunk orvoshoz?

Ha a fájdalmak már hosszabb ideje fennállnak, és panaszainkat sem a lazítási gyakorlatokkal, sem öngyógyítással nem tudjuk kielégítően enyhíteni.