Egészségetmindenkinek... Gyakori betegségek és tüneteik A-tól Z-ig
menü

Izom betegségek

Izomláz és izomgörcs

Izomláz

Panaszok

Az izomlázat, amely 1-2 nappal a szokatlan vagy szokatlanul erős terhelés következtében jelentkezik, mint fájdalmat érezzük a „lázas” izmokban.

Okok

Az izomzat mechanikus túlterhelése. Az izomrostokban – egyebek mellett – tejsav halmozódik fel mint nemkívánatos anyagcseretermék.

Megbetegedési kockázat

  • Minél kisebb a szokásos mozgásaktivitás.
  • Sportnál, ha a bőrt rheumakenőcsökkel felmelegítjük, mivel úgy érezzük, hogy az izomzat bemelegedett, holott valójában az még hideg. Így túlbecsüljük terhelhetőségünket.

Lehetséges következmények és szövődmények

Az izomláz következmény nélkül elmúlik.

Megelőzés

Erősítsük az izomzatot rendszeresen, fokozatos megterhelésekkel.

Mikor forduljunk orvoshoz?

Orvosi vizsgálat nem szükséges.

Öngyógyítás

A fájdalmas végtagokat meleg vízben lazítsuk.

  • Torna zuhanyozás közben; pl. laza helybenfutás közben a lábak meleg zuhanyozása.
  • Váltófürdők; a fájdalmas végtagokat 3 percig meleg vízben tatjuk majd 20 másodpercig hidegben. Többször ismételni. Befejezésként tornával melegítsük át az izmokat.

Kezelés

Ha a fájdalmat elviselhetetlenek, gyógyszeres fájdalomcsillapítás.

Izomgörcs

Panaszok

A begörcsölt izomnyalábok fájnak.

Okok

A vérkeringés a legkisebb izomrostok területén csökkent, anyagcserezavarok lépnek fel az izomsejtekben. A károsodott idegek az izomösszehúzódást fájdalmas görccsé fokozhatják.

Megbetegedési kockázat

  • A só- és vízháztartás zavart. Ez akkor következhet be, ha nem táplálkozunk helyesen, ha vízhajtót, hashajtót szedünk, erősen izzadunk.
  • Szokatlan megterhelések alatt és még néhány órával utána is.
  • Ha tovább terheljük magunkat akkor, ha már elfáradtunk.
  • Lábikra- és lábfejgörcsök: ha nem megfelelő cipőket viselünk.

Lehetséges következmények és szövődmények

Az izomgörcsök rendszerint ártalmatlanok, lehetnek azonban nagyon megterhelőek is. Hosszú ideig tartó erős görcs után másnap izomláz keletkezhet.

Megelőzés

  • Fordítsunk figyelmet a helyes táplálkozásra, a megfelelő folyadékbevitelre. Csak feltételezve az okot, kalcium, magnézium, réz vagy más gyógyszerek bevitele értelmetlen.
  • Erősítsük az izmokat tornával.
  • Sportoláskor vagy ha egyébként is erősen izzadunk, igyunk sokat. Legjobb az ásványvízzel hígított gyümölcslé.
  • Ha gyógyszereket veszünk be, olvassuk el a kísérőcédulát és/vagy beszéljük meg orvossal, hogy az adott gyógyszer izomgörcsöt okozhat-e?

Mikor forduljunk orvoshoz?

Ha gyakran vagy ismert ok nélkül ismétlődik a görcs. Abban az esetben is, ha feltételezhető, hogy a görcsöt valamelyik gyógyszer mellékhatása váltotta ki.

Öngyógyítás

Mindazzal, ami a vérkeringést javítja, megkísérhető az izomgörcs oldása, pl. laza rázómasszázs és meleg. Soha ne alkalmazzunk hideg borogatást!

A görcs megszűnik, ha az izmot a görccsel ellentétes irányba nyújtjuk.

Lábfej- vagy lábikragörcsnél

  • Gyakorlatot (lásd fentebb)
  • A hüvelykujjat nyomjuk a görcsös izom területére,
  • Üljünk le a földre, fogjuk meg a nagyujjat és nyújtsuk ki az alsó végtagot.
  • Üljünk a földre, hajlítsuk be a térdet, a segítő feszítse hátra a lábat.

Úszásnál

Háton fekvésben kézzel fogjuk meg a láb nagyujját és húzzuk magunk felé, eközben a sarkat nyomjuk az ellentétes irányba.

Kezelés

Ha az orvos vérvizsgálattal magnéziumhiányt állapított meg, gyógyszerek javasoltak.

Általában nyugtató, izomlazító gyógyszerek is rendelhetők.

Pillanatnyilag kevés megfelelő készítménnyel rendelkezünk, és alkalmazásuk csak bizonyos izombetegségeknél indokolt.

Teljesen felesleges az éjszaka jelentkező lábikragörcs megelőzéseként gyógyszert szedni (Limptar).