Egészségetmindenkinek... Gyakori betegségek és tüneteik A-tól Z-ig
menü

A láb betegségei

A lábfej

Lábunk felépítettsége olyan, hogy két lábbal tudunk szilárdan a talajon állni. A boltozatos kiképzés következtében a testsúly kétharmadát a sarok, a talp elülső része és az ujjak annak egyharmadát viselik. A szalagok és izmok együttes hatása biztosítja, hogy a boltozat nem omlik össze. Olyan cipő, amely ezt az egyensúlyt zavarja, károsítja a lábat. A következmény: lábfájdalom, fáradtság, hátfájdalom. Mezítláb járni – egyenetlen talajon – még mindig a legjobb a lábnak. Mivel a mindennapos életben ez alig lehetséges, a cipő, a harisnya legyen olyan, hogy ezen ideális helyzetet lehetőleg közelítse meg. Ez azt jelenti:

  • A harisnya legyen laza, elöl harántvarrással, szemben a csúcsos kiképzéssel.
  • A cipő elől legyen olyan széles, hogy az ujjak egymás mellett feküdhessenek, működésük ne legyen akadályozott.
  • Az ujjaknak legyen elégséges helye oldalirányba és felfelé is, hogy megfelelően tudjanak mozogni.
  • Rugalmas cipőtalp lehetővé teszi a könnyed járást.
  • A sarok nélküli cipő használata hasonlít legjobban a mezítlábas járáshoz.

Az ún. „egészségcipő” áll legközelebb ezen ideális kívánalmakhoz. Az ilyen cipők alig tekinthetők „szépnek”. Ne hiúsági szempont domináljon – főként nőknél – a „szép cipők” viselésében, ami a lábat tönkreteszi. A férfiak is megteszik a magukét; amennyiben elismerik (vagy tagadják?), hogy mi a vonzó és mutatós: karcsú lábak, amelyeket a magas cipősarok optikailag még meg is nyújt kissé.

Ugyanis:

  • 4 cm-nél magasabb cipősarok viselésekor a test súlyának nagyobb része a talp elülső részére és az ujjakra kerül,
  • ez a cipőben elől összenyomja az ujjakat,
  • az állandó magas sarok viselése megrövidíti az Achilles-inat, utána sarok nélküli cipőben fájdalmatlan járás gyakorlatilag lehetetlen.

Azok, akik a nap folyamán olyan cipőt viselnek, amelyik nem egészséges más időben megfelelő kompenzációról gondoskodjanak:

  • többet járjon mezítláb,
  • lábtorna naponta,
  • az egészséges cipők, amelyek természetes anyagból készülnek, lehetővé teszik a láb elernyedését,
  • „tornaszandálban” az ujjak gyakorolhatják a „fogást”. A megfelelően kiképzett talpi rész állás közben is ellazulást biztosít;
  • a „masszázsszandál” tüskéi fokozzák a vérkeringést, állandóan ezt viselni azonban nem szabad;
  • a sportcipők (tenisz- vagy tornacipő) nem „gyógycipők”.

A láb károsodásai, amelyek hibás lábbelik évtizedeken át való viselése következtében alakultak ki, nem fognak ismét visszafejlődni, ha „gyógycipő” viselésére térünk át.

A betétek a fájdalmat olykor enyhíthetik, gyakran azonban a járás már csak ortopéd cipőben lehetséges.