Egészségetmindenkinek... Gyakori betegségek és tüneteik A-tól Z-ig
menü

Cikkek, érdekességek

A stressz kezelése

2017. szeptember 8. | vissza a cikkekhez

Stresszmentes élet talán nem is létezik, és valószínűleg nem is lenne jó – egy kis stressz sokszor feldobja az embert, és segít abban, hogy a végére járjunk dolgoknak. Ha viszont túl sok stressz ér bennünket, annak már kárát láthatjuk – egyszóval ideje, hogy közbelépjünk.

A stressz kezelése

Amikor stresszt élünk át, vagyis köznapi értelemben „idegesek vagyunk”, a szervezetben termelődő stresszhormonok megemelik a vérnyomást, gyorsítják a szívverés, és az úgynevezett „ vagy támadni, vagy menekülni” állapotba hozzák testünket és szellemünket. Ősünk számára ez azt jelentette esetlegesen, hogy hatékonyabban oldhasson kereket egy mamut elől – a mi korunkban azonban a „mamut” nem támad azonnal, hanem sokszor napokig, hetekig, sőt hónapokig is fenntarthatja a fenyegetettség állapotát bennünk.

Sok nő rendszeresen helyt kell hogy álljon az élet több területén is, például a munkahelyen és otthon, a család körében. Vannak, akik hozzászoktak a sűrű hétköznapokhoz, és irigylésre méltóan kezelik a válsághelyzeteket. A legtöbb nőt azonban megviseli a minden oldalról áradó igények teljesítése, a munkahelyén tornyosuló feladatok és az otthoni veszekedések közti őrlődés. Idővel úgy érezzük, az életünk csupa stressz, és ez meg fog látszani a fizikai és szellemi egészségünkön is. Nem véletlen talán, hogy a stressz következményeitől szenvedők között több nő, mint férfi található.

 

 

Meditálás mély légzéssel

Ezzel az egyszerű módszerrel remekül lehet lazítani és felfrissíteni a testet-lelket.:

  • Üljünk le kényelmes testhelyzetben, vagy behajtott térdekkel feküdjünk le az ágyra, illetve a földre. Helyezzük egyik tenyerünket a hasunkra, a másikat a mellünkre. Ha jólesik, hunyjuk be a szemünket.
  • Helyezzük teljes nyugalomba testünket és gondolatainkat. Az eredményesebb lazításhoz képzeljük magunkat egy olyan helyre, amelyet különösen szeretünk, például a tengerpartra. Próbáljuk meg felidézni az illatokat, látványt, hangokat és ízeket.
  • Lassítsuk le a lélegzetünket. Szívjuk be a levegőt, amíg ötig számolunk, tartsuk bent 1-2 másodpercig, majd fújjuk ki ismét ötig számolva.
  • Lazítsuk el tagjainkat a kilégzéskor. Érezzük, amint hasizmaink kipréselik a levegőt, és ahogy a rekeszizmunk megfeszül belégzéskor. Már 5-10 perc után érezni fogjuk a bennünk szétárazó nyugalmat.

 

Mi a stressz?

A stresszt nehéz egyértelműen definiálni, illetve valamilyen egzakt módon mérni, mivel nagy az egyének közötti változatosság a különféle stresszt okozó helyzetekben. Bizonyos tényezők valakit a végletekig felidegesíthetnek, míg mások a vállukat sem rándítják. Amikor ellenőrzésünk alatt tartjuk a stresszes helyzeteket, napközben élénknek és tettre késznek érezzük magunkat, képesnek a döntéshozatalra, jó az étvágyunk, este pedig kényelmesen tudunk lazítani és kikapcsolódni. Ha viszont folyamatosan idegesnek, szorongónak érezzük magunkat, a szívünk gyakran kalapál, a gyomrunk ökölként összeszorul, illetve a lentebb felsorolt tüneteket tapasztaljuk, minél előbb forduljunk orvoshoz.

Amikor a stressz már egészségtelen

Amikor az alábbi tüneteket tapasztaljuk magunkon, ez jelentheti azt, hogy a stressz meghaladta az egészséges szintet, és le kellene lassítanunk.

Az alábbiak az elhúzódó stressz leggyakoribb tünetei:

  • alvászavarok, folyamatos fáradságérzet
  • depresszió, idegesség, pánikrohamok
  • enyhébb, de gyakori fertőzések (legyengült immunrendszer)
  • migrén, feszítéses fejfájásrohamok
  • elharapózó bőrbántalmak (ekcéma, akne, pikkelysömör)
  • rossz emésztés, irritábilis bél szindróma (IBS)

 

 

Ezek a tünetek azt mutatják, hogy ideje tennünk valamit a stressz ellen. A relaxációs módszerek elsajátítása is fontos lehet, amiről fentebb írtunk. Ha úgy érezzük, hogy tehetetlenek vagyunk a stresszel szemben, illetve nem tudjuk, hol kezdjük az ellene való harcot, kérjünk segítséget az orvosunktól.

A legjobb módszerek a stressz ellen

A nők gyakran esnek abba a hibába, hogy mindig mindenkinek meg akarnak felelni, és a maximumot akarják nyújtani az élet minden területén. Ez lehetetlen helyzetet teremthet az időbeosztásnál, és melegágya egyben a stressznek is. Próbáljuk ki ezeket az ellenlépéseket:

Készítsünk listát

Írjunk le mindent, amit a hét során el kell intéznünk., majd tegyük teendőinket fontossági sorrendbe. Ez segít beosztani az időnket, és biztosítja, hogy az igazán lényeges dolgokat végezzük el időben. Ha nem sikerül mindent elintézni, közbejön valami, kifutunk az időből, a lista végén álló, kevésbé fontos teendőkről maradunk csak le.

Kérjünk segítséget

Senki sem várhatja el tőlünk, hogy mindent magunk intézzünk el. Meglehet, a férjünk vagy a gyerekek nem fogják olyan alapossággal kitakarítani a lakást, mint mi, de a semminél jobb, ha mégis megpróbálják.

Beszéljük meg

Semmi rossz nincs abban, ha elmondjuk a családtagjainknak, munkatársainknak, hogy nem boldogulunk az összes ránk váró feladattal. Sokszor már maga az, hogy beszélünk a gondjainkról egy barátunknak vagy családtagnak, hatalmas segítséget jelent a stressz leküzdésében.

Fogadjuk el a segítséget

Ha a szomszéd felajánlja, hogy beugrik a gyerekeinkért az iskolába, vagy a kollégánk segíteni akar a munkában, nagy eséllyel észrevették, hogy ránk férne a segítség, és jóindulattal közelednek hozzánk.

Tanuljunk meg nemet mondani

A nők nem jeleskednek ebben, sokszor csak a negyvenes éveink végére tanulunk meg nemet mondani. Ha látjuk, hogy valami nem fér bele az időrendünkbe, ne vállaljuk el. A mi napunk is csak 24 órából áll, bárhogyan is szeretnénk meghosszabbítani.

Szakítsunk időt magunkra

Legyen az egy aerobikbérlet, vagy időnként egy vacsora a barátainkkal, a lényeg a rutin megtörésén van – egy kis kimenő a taposómalomból segít kikapcsolódni, hogy azután sokkal hatékonyabban folytathassuk megszokott munkánkat, és nem mellékesen kedvesebb anyuka, megértőbb hitves lehessünk megint. Sok nő bűntudatot érez, ha magukkal is törődnek, ám senki sem nyer azzal, ha stresszesek vagyunk.

Végezzünk testedzést rendszeresen

A testmozgás eloszlatja a stresszt és a depressziót. Amikor folyton fáradtnak érezzük magunkat, képtelenségnek tűnik, hogy még eddzünk is - pedig igazából ez tényleg felfrissít és ismét energiával tölt fel minket.

Ha ennek ellenére idegesnek érezzük magunkat, vagy kifejezetten az egészségünk rovására ment már a stresszes életmód, ne habozunk orvoshoz fordulni.